Dersin Adı | Tıbbın Bilimsel Temelleri VI |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SBM 302 | Bahar | 18 | 2 | 19 | 18 |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı patogenez, epidemiyolojik özellikler, hastalık belirtileri ve bulguları, tanı algoritmaları, tedavide kullanılan ilaçlar, tedavi ve korunma stratejilerini öğrenmektir. Bu ders gastrointestinal, nörolojik, psikiyatrik, duyusal, kas-iskelet sistemi, üreme sistemi hastalıkları ve geriatrik bozuklukların yaygın hastalıklarını kapsar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste sinir sistemi, duyusal, psikiyatrik, kas-iskelet sistemi, üreme sistemi ve geriatrik bozuklukların ortak patolojileri, bozuklukların teşhisi, tedavi prensipleri, korunma yolları ve acil durumlar değerlendirilecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, Gastrointestinal sistem hastalıklarının normal yapı ve işlevi, Özofagus ve mide hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 13 Gastrointestinal Disease |
2 | Bağırsak hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 13 Gastrointestinal Disease Gerard M. Doherty. Current Diagnosis and Treatment in Surgery 14e, by McGraw-Hill Education 2015. ISBN 978-0-07-179211-0 F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, Lillian S. Kao, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. Schwartz's Principles of Surgery, 11e, by McGraw-Hill Education, 2019. Set ISBN 978-1-259-83535-3; MHID 1-259-83535-9 |
3 | Karaciğer hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 14 Liver Disease Gerard M. Doherty. Current Diagnosis and Treatment in Surgery 14e, by McGraw-Hill Education 2015. ISBN 978-0-07-179211-0 F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, Lillian S. Kao, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. Schwartz's Principles of Surgery, 11e, by McGraw-Hill Education, 2019. Set ISBN 978-1-259-83535-3; MHID 1-259-83535-9 |
4 | Karaciğer hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 14 Liver Disease |
5 | Duyusal ve sinir sisteminin normal yapısı ve işlevi, Sinir sistemi bozuklukları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 7 Nervous System Disorders |
6 | Duyu ve sinir sistemi bozuklukları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 7 Nervous System Disorders Yvonne Chan, John C. Goddard. K.J. Lee’s Essential Otolaryngology: Head and Neck Surgery, 12e by McGraw-Hill Education 2019. ISBN 978-1-260-12223-7 |
7 | Duyu ve sinir sistemi bozuklukları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 7 Nervous System Disorders |
8 | Duyu ve sinir sistemi bozuklukları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 7 Nervous System Disorders. |
9 | Duyu ve sinir sistemi bozuklukları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 7 Nervous System Disorders |
10 | Psikiyatrik hastalıklar | Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry, 10e by Lippincott Williams & Wilkins, 2017. ISBN 9781451100471 Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Science/Clinical Psychiatry, by Lippincott Williams & Wilkins, 2015. ISBN 9781451194340 |
11 | Duyu ve kas-iskelet sisteminin normal yapısı ve işlevi | Mark D. Miller & Stephen R. Thompson. Miller's Review of Orthopaedics, 8th Edition Elsevier 2019. ISBN 9780323609784 |
12 | Kas-iskelet sistemi hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 24 Inflammatory Rheumatic Diseases |
13 | Deri hastalıkları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 8 Diseases of Skin |
14 | Kadın üreme sisteminin normal yapısı ve işlevi, Erken ve geç gebelik sorunları | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 22 Disorders of Female Reproductive Tract |
15 | Kadın genital sistemi hastalıkları ve patolojileri | Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 22 Disorders of Female Reproductive Tract DeCherney AH, Nathan L,Laufer N, Roman AS. Current Diagnosis& Treatment: Obstetrics&Gynecology, 12e, 2013. ISBN 978-0-07-183390-5 Cunningham FG, Leveno KJ, Bloom SL, Dashe JS, Hoffman BL, Casey BM, Spong CY. Williams Obstetrics, 25e, 2014 by McGraw-Hill Education. ISBN 978-1-259-64432-0 |
16 | Kadın genital sistemi hastalıkları ve patolojileri Erkek üreme sisteminin normal yapısı ve işlevi | DeCherney AH, Nathan L,Laufer N, Roman AS. Current Diagnosis& Treatment: Obstetrics&Gynecology, 12e, 2013. ISBN 978-0-07-183390-5 Hoffman BL, Schorge JO, Bradshaw KD, Halvorson LM, Schaffer JI, Corton MM. Williams Gynecology, 3e, 2016 by McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-07-184908-1 Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 8th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 23 Disorders of Male Reproductive Tract |
17 | Erkek genital sistemi hastalıkları ve patolojileri ile erişkin ve yaşlıda sık görülen hastalıklar | McAninch JW, Lue TF. Smith&Tanagho’s General Urology, 18th Ed.2013. ISBN 978-0-07-162497-8 Chapter 44 Male Infertility, Chapter 45 The Aging Male |
18 | Genital sistem hastalıkları ve patolojileri |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | 4 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 70 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 30 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) | 18 | 18 | 324 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) | 18 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 18 | 3 | 54 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 4 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 8 | |
Ara Sınavlar | 4 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 528 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir | X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. | X | ||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. | X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. | X | ||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. | X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. | X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. | X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. | X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. | |||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. | |||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. | X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest